Klage på standpunktkarakterer
Klagefristen på standpunktkarakterer er 10 kalenderdager etter at karakteren er publisert. Dersom man ønsker at klagesaken skal behandles før inntak til videregående skole, bør klagen være skolen i hende så snart som mulig.
1. Ta kontakt med faglærer og be om en begrunnelse for karakteren før du ev. klager.
2. Klager på standpunktkarakterer må gjøres skriftlig og med begrunnelse og sendes skolen ved rektor.
3. Skolen kan selv endre vedtaket sitt til gunst for eleven, dersom skolen er enig i klagen. At skolen kan endre vedtaket til gunst, innebærer at skolen selv kan sette opp karakteren, men skolen kan ikke selv sette karakteren ned. Skolen skal da ikke sende saken til klageinstansen, som er Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus. Dersom skolen velger å sette karakteren opp, er dette et nytt vedtak. Vedtaket skal begrunnes, og eleven får ny rett til å klage. Tilsvarende gjelder for klager på vedtak om å ikke fastsette standpunktkarakter (IV) i fag.
4. Dersom skolen, etter å ha tatt stilling til klagen, fastholder den opprinnelige vurderingen skal rektor sende klagen og uttalelser fra skolen til Statsforvalteren, som er klageinstans.
5. Statsforvalteren overprøver ikke faglærers skjønn, men vurderer om regelverket for fastsettelse av karakter er fulgt.
6. Dersom Statsforvalteren er i tvil om reglene er fulgt, sendes saken tilbake til skolen. Skolen må da gjøre en ny vurdering, men det er ingen automatikk i at karakteren går opp.
• Statsforvalteren forsøker å behandle klagesaker før inntak til videregående skole