Skolemelding

Grafisk brukergrensesnitt, tekst, applikasjon

Hvordan laste ned appen?

Last ned Skolemelding-appen i App Store eller Google Play.  Foresatte bruker "Skolemelding foresatte".  "Skolemelding elev og ansatt" er for ansatte og elever.

Pålogging og varsler

Første gang du logger på, bruker du ID-porten. Det er samme pålogging som til Skoleplattform Oslo eller nettbank. Deretter kan du lage en firesifret PIN-kode, eller aktivere biometrisk pålogging (fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning). Neste gang du logger på, bruker du PINkoden, fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning. Biometrisk pålogging forutsetter at enheten din støtter dette.

Klasselister

I appen kan du se hvilke elever som går i ditt barns klasse, og
kontaktinformasjon til elevenes foresatte. Du velger selv hvor mye kontaktinformasjon du ønsker å vise. Klasselisten er synlig for andre foresatte i klassen og for klassens kontaktlærer. Hvis andre enn klassens foresatte, for eksempel andre foresatte, journalister og kommersielle aktører ber om innsyn i klasselisten, er skolen pålagt å gi den ut. Du kan ringe eller sende e-post til de andre foresatte i klasselisten. Du kan ikke sende Skolemelding til andre foresatte, kun til ansatte på skolen.

Velg hva som skal vises i klasselisten
Du må si ja til at kontaktinformasjonen din skal bli synlig i klasselisten. Under «Innstillinger» i appen, velger du hvilke opplysninger du ønsker å dele med de andre foresatte:
• Elevens navn og ditt navn
• Telefon
• E-post
• Adresse
Skru først på visningen av navn (barnets og ditt), velg så om du ønsker å vise mer informasjon. Ta kontakt med skolen din hvis kontaktinformasjonen ikke er riktig.

Melde fravær i appen

1. Klikk på blyanten nederst til høyre.

2. Velg  “Meld fravær”.

3. Velg hvilket barn du skal melde fravær for. Hvis barnet er tilknyttet flere skoler, velger du hvilken skolen det gjelder.

4. Velg tidspunkt for fravær (i dag, i morgen eller dato) og eventuelt klokkeslett

5. Trykk "Send".

På grunn av personvernhensyn kan du ikke skrive noe om grunnen til fraværet. Appen og øvrige kommunikasjonskanaler i Skoleplattform Oslo skal ikke brukes til å sende sensitive personopplysninger, som for eksempel helseopplysninger.